• Bisita hau Match Bilbao Bizkaiaren azken fasearen barruan egiten da. Turismoaren sektoreko enpresen eta profesionalen artean helmuga nazioartean sustatzeko ekimena da, Foru Aldundiak eta hiriburuko Udalak abian jarria, eta aurreko hilabeteetan bi fase birtual izan ditu. Fase horietan tokiko 43 enpresak eta atzerriko 179 enpresak parte hartu zuten, eta 320 bilera egin ziren.

  • Pertsona horiek bisitak egingo dituzte lurraldeko eta hiriko hainbat lekutara, herri kirol eta folklore erakustaldietan parte hartuko dute, turismoaren arloko baliabide ezberdinak ezagutuko dituzte eta workshop batean bilduko dira ostalaritzaren arloko tokiko enpresekin, bidaia-agentzia hartzaileekin eta zerbitzu turistikoetako enpresekin, jatorrizko tokietara itzuli aurretik.

  • Bidaia-agentzia handizkaririk gehienak Europako herrialdeetatik datoz, besteak beste, Italia, Danimarka, Holanda, Finlandia edota Txekiar Errepublikatik; baina badira Estatu Batuetatik eta Indiatik etorritakoak ere.

Bihartik aurrera eta hilaren 29ra arte, hamasei herrialdetatik iritsitako 54 bidaia-agentzia handizkarik eta bidaia-agentzietako ordezkarik osatzen duten taldeak gure lurraldea bisitatuko du, Bilbao Bizkaiako turismogunerik erakargarrienak ezagutzeko, bisita gidatuak egiteko eta lurraldeko sektoreko eragile nagusiekin workshop batean parte hartzeko, lankidetza-bideak eta epe labur eta ertainean elkarrekin lan egiteko aukerak aztertze aldera.

Bisita hau Match Bilbao Bizkaiaren parte da. Foru Aldundiak eta hiriburuko Udalak bultzatzen duten ekimena da, gure helmuga atzerriko enpresen eta sektoreko erakundeen artean sustatzeko asmoz, eta helburu argi batekin: pandemiaren ondorioz jasandako geldialdiaren ondorik, nazioarteko turismoaren suspertzea aprobetxatzea.

Bisita honetan parte hartuko duten pertsonak gure lurraldearentzat interesgarriak eta estrategikoak direlako hautatu diren merkatuetatik iritsitako profesionalak dira. Italiak, Danimarkak, Holandak, Belgikak, Finlandiak, Portugalek, Erresuma Batuak, Norvegiak, Frantziak, Txekiar Errepublikak, Irlandak, Alemaniak, Estatu Batuek eta Indiak osatzen dute profesional horien jatorrizko herrialdeen zerrenda.

Bihar iritsiko dira eta, lau taldetan banatu ondoren, San Mamesera bisita gidatua egingo dute. Hurrengo egunean, Ondarroa eta Lekeitio, Bizkaia Zubia, Gaztelugatxeko San Juan eta Gernika ezagutuko dituzte, eta upeltegi bat bisitatuko dute. Bisita horretan, txakolin dastaketa bat egingo dute, herri kirol eta folklore erakustaldiak ikusiko dituzte eta Bizkaiko gastronomia tradizionalaz gozatzeko aukera izango dute. Arratsaldean, Bilboko hainbat gune zeharkatuko dituzte –Zabalgunea eta Abandoibarra edo Alde Zaharra– eta eguna pintxo batzuk afalduz amaituko dute.

Ostegunean Bilboko eta Bizkaiko natura eta ondarea emango zaie ezagutzera. Ondokoak izango dira bisitatuko dituzten lekuak: Pozalagua, Balmaseda, La Encartada Fabrika Museoa edo Loizaga Dorrea, Nerbioi ibaiaren iturburua, Urduña, Getxoko Portu Zaharra, Bizkaiko Flyscha, Urkiolako eta Gorbeiako Parke Naturalak, artzainen jarduera, Elorrio eta Dima...

Eta ostiralean, Bilboko eta Bizkaiko turismogunerik erakargarrienak ezagutu ondoren, bidaia-agentzia handizkariek eta atzerriko bidaia-agentzien ordezkariek lurraldeko turismo-enpresa garrantzitsuenekin (ostatuak, bidaia-agentzia hartzaileak eta zerbitzu turistikoak ematen dituzten enpresak) lan-topaketak egingo dituzte, eta Bilbo eta Bizkaia MICE helmuga gisa aurkeztuko dituen ekitaldi batean parte hartuko dute, Bilbao Convention Bureauren eskutik.

MATCH BILBAO BIZKAIAREN AURREKO FASEAK

Bizkaiko Foru Aldundiak eta Bilboko Udalak azken hilabeteotan sektoreko enpresa eta erakundeei zuzendutako helmugaren sustapenarekin zerikusia duten ekimenak landu dituzte. Izan ere, pandemiak nazioarteko mugikortasunean izan zuen eragin handiaren ondoren, badirudi atzerriko turismoa suspertu egingo dela datozen hilabeteetan, eta beharrezkoa dela prest egotea eta lan egitea aurkezten den aukera bakoitza aprobetxatze aldera.

Egunetik egunera hurbilago dagoen susperraldi hori aurreikusiz, Foru Erakundeak eta Bilboko Udalak Match Bilbao Bizkaia ekimena jarri zuten abian iaz. Ekimen horren helburuen artean gure lurraldeko turismo-sektoreko enpresen eta atzerriko bitartekarien artean negozio-harreman berriak sortzea eta suspertzea dago, eta, horrela, helmugaren aktibazioa sustatzea eta tokiko turismo-eskaintza dinamizatzea, helmugako turismo-produktuak, -baliabideak eta -zerbitzuak merkaturatzea erraztuko duten euskarri digitalak sortuz.

Ekimen hau Europako 15 merkatu baino gehiagoko turismo-sektoreko profesionalentzat xedaturik dago, eta hiru fasetan banatzen da: iaz garatu ziren 2 fase birtual, eta hirugarren fase presentzial bat, bihar hasiko dena.

Lehenengo fasea joan den ekainaren 8an eta 9an egin zen, Match Live jardunaldiekin; jardunaldiotan Bilbok eta Bizkaiak dituzten Europako merkatu nagusien turismo-bitartekaritzara zuzendutako lau telebista-programaren formatuko streaming bidezko aurkezpenak egin ziren, eta lau gai desberdin jorratu ziren: City & Experience, Coast, Nature & Rural eta MICE.

Ekimen horren bigarren fasea, Virtual Match izenekoa, Match Liveren ostean egindako workshop birtuala izan zen. 2021eko ekainaren 8tik 18ra bitartean egin zen, eta tokiko ostalaritzaren arloko enpresek, bidaia-agentzia hartzaileek eta zerbitzu truristikoak eskaintzen dituzten enpresek harreman profesionala ezarri ahal izan zuten Match Livera bertaratu ziren buyer europarrekin.

Bi jardunaldi horietan tokiko 43 enpresak parte hartu zuten, atzerriko 179 enpresak, 881 hitzordu eskatu ziren eta 320 bilera egin ziren, batez ere Frantziako (63), Italiako (55), Erresuma Batuko (39), Alemaniako (31) eta Herbehereetako (30) merkatuekin. Halaber, 208 ikustaldi erregistratu ziren Zoom plataforman eta 566 Youtuben.

    • Gure destinoa lehen aldiz doa nazioarteko ekitaldi honetara helburu bikoitzarekin: pandemiaren aurretik zegoen aireko konektagarritasun-sare osoa lehengoratzea, besteak beste Stockholm bezalako destinoak berreskuratuz, eta ibilbide berriak irekitzea estrategikotzat jotzen diren merkatuetara; horien artean, Mosku, Varsovia, Helsinki eta Kopenhage daude.

    • Connect-en, Tampere finlandiar hirian, hemezortzigarren edizioak sektoreko 650 agente baino gehiago bilduko ditu bihartik aurrera eta ostiralera arte, 75 airelinea eta 280 aireportu barne.

Bilbao Bizkaia Connect-era joango da aurten lehen aldiz. Connect konektibitatearen arloko ekitaldi handienetakoa da nazioartean eta bertan 32 bilera egingo ditu hegazkin-konpainiekin eta aireportuekin.

Finlandiako Tampere hirian ospatuko den feriara Bilbao Bizkaia helburu bikoitzarekin doa: pandemiaren aurretik zegoen aireko konektibitate-sare osoa lehengoratzea, besteak beste Stockholm bezalako destinoetara itzuliz, eta ibilbide berriak irekitzea estrategikotzat jotzen diren merkatuetara, hala nola Mosku, Varsovia, Helsinki eta Kopenhagera.

Topaketa gehienak airelineekin egingo dira, bai dagoeneko Bilboko aireportuan lan egiten dutenekin (Vueling, Volotea, Eurowings, Air France…), konpainia horiek 2022an izango duten funtzionamendua zehazteko eta pandemiaren aurretik martxan zeuden lineak suspertzen saiatzeko, bai oraindik martxan ez dauden beste linea batzuekin, ibilbide berriak irekitzen saiatzeko. Azken horien artean, aipatzekoak dira Lot Polish Airlinesekin edo Wizz Air hungariarrarekin egingo diren bilerak; horiekin xedea Bilboko Aireportua Ekialdeko Europarekin lotzea da. Eta baita Finn Airrekin egingo dena ere, konpainia horrek Bilbo Bizkairako estrategikotzat jotzen den eskandinaviarra bezalako merkatu baten jarduten duelako; kasu horretan helburua akordioa lortzea da Stockholmekiko ibilbideari berriro ekiteko eta Helsinkirekin bide berri bat ezartzen saiatzea.

Connect-en, halaber, Bilbao Bizkaiaren ordezkaritza hainbat aireporturekin bilduko da horietako batzuekin lotzen gaituzten ibilbideetan sakontzeko eta beste batzuekin loturak ezartzeko, aireportu horiekin lankidetzan aritzea oso garrantzitsua delako etorkizunean hegazkin-konpainiak erakartzeko abiapuntua edo helmuga Bilboko aireportuan duten ibilbideak ezartzerakoan.

Networkingean oinarritutako Connect formatuak eta Europako merkatuak garrantzi berezia duen ekitaldia izateak bultzatu dute Bilbao Bizkaiak bihar hasi eta ostirala bitartean Tamperen (Finlandia) egingo den hemezortzigarren edizioan parte hartzea. Edizio honetan hegazkingintzako eragile nagusietako 650 baino gehiagok hartuko dute parte, 75 aire-linea eta 280 aireportu barne.

  • Joan den urtean 250 eragile publiko eta pribatuk baino gehiagok parte hartu dute dokumentu hori prestatzeko lanetan, eta hurrengo hamarkadako turismo politika bideratuko duten jarraibideak bildu dira bertan. Gaur bertan aurkeztu da, pandemiaren ostean antolatu den lehenengo aurkezpen ekitaldian, eta sektoreko 300 ordezkarik parte hartu dute bertan.

  • Estrategia honen bidez, lehenengo eta behin, errekuperazio-fase bat zehaztu da (2022-2024), COVID-19aren aurretik zeuden mailetara iristeko eta, ondoren, eraldaketa-fase bat, 2030era artekoa, jasangarritasuna, digitalizazioa eta berrikuntza funtsezko elementutzat hartuta bisitariak erakartzeko eta pertsona guztien ongizatea ekarriko duen sektore lehiakorrago eta ingurunearekiko errespetuzkoago bat garatzeko.

  • Lehen urrats modura, aurten estatu mailako merkatua berreskuratu eta egonkortzea eta nazioarteko turismoa finkatzea lortu nahi da, pandemiaren aurreko mailak lortzeko 2023. urte amaieran.

  • Juan Mari Aburto alkatea eta Ainara Basurko Ekonomia Sustapeneko diputatua izan dira, Lurraldeko beste hainbat alkate eta sektoreko ordezkariekin batera, eta turismoa aktibatzeko eta COVIDa agertu aurreko zifrak hobetzeko haien esku dagoen guztia egingo dutela azaldu dute, Bilbao Bizkaiaren erakargune guztiak ikusgai jarriz, “Ardatz Atlantikoko erreferente gisa kokatzeko, nortasun propioa, anitza eta eraldaketarako gaitasuna izateagatik parekorik gabeko erreferentea”.

Pandemia hasi zenetik bi urteko tarte honek inpaktu latza izan du turismoaren, beste sektore batzuetan bezala, eta, hortaz, Bilboko Udalak eta Bizkaiko Foru Aldundiak, sektorearen eta tokiko eta eskualdeko turismo-kudeaketako erakundeen eskutik lan egin dute, ahaleginak indartzeko estrategia berri bat martxan jartzeko, hain zuzen ere COVID-19a agertu aurreko mailetara iristeko lehentasunezko helburuarekin (une hartan erregistratutako zifrek errekorra hautsi baitzuten eta perspektibak bikainak ziren), ikusmira 2030. urtean jarriz.

  • Bilbok 2019an hautsi zuen marka, 1,1 milioi turistekin, eta Bizkaiak 1,6 milioi bisitarirekin.

“Bilbao Bizkaia Turismo Estrategia 2030” izen orokorrarekin, lankidetza, jasangarritasuna eta digitalizazioa dira ibilbide orri berri honen oinarrizko elementuak; gaur aurkeztu dute Udaleko Garapen Ekonomiko, Merkataritza eta Enplegu Saileko zinegotzi Xabier Ochandianok eta Ekonomia Sustatzeko foru diputatu Ainara Basurkok, bertan izan dela Bilboko alkate Juan Mari Aburto, sektoreari babesa eta gertutasuna eskainiz.

Azaldu dutenez, parte-hartze prozesu zabal bati amaiera ematen dion anbizio handiko dokumentua da; prozesu horretan 250 eragile publiko eta pribatuk baino gehiagok hartu zuten parte joan den ekitaldian, pandemia bete-betean. Eragileen ekarpenei esker hurrengo hamarkadan turismoaren politika gidatuko duten jarraibideak definitu eta lanerako esparru komun honetan bildu ahal izan dira.

Birusaren eraginak egindako presioa mundu mailan pairatu den arren, dokumentu hau ez da zerotik abiatu; aitzitik, Bizkaiko Foru Aldundiak, Bilboko Udalak eta sektorea eta tokiko eta eskualdeko turismo-kudeaketako erakundeak aurretik elkarrekin egindako lana du abiapuntu, hain zuzen ere Turismoaren Estrategia 2020 eta Turismo Posizionamenduko Plana 2018-2025 bezalako tresnekin egindako lana.

Oraingoan gida berri hau sortu da, epe luzeko plangintza ziklo berrian kokatzen dena; Bilbao/Bizkaian turismoaren hazkundea indartzen jarraitzeko apustu tinkoari erantzuten dio. Izan ere, sektore hau gelditzeko iritsi zen; inork espero ez zuen pandemia agertu zen arren, COVID aurreko zifrak gainditzea espero da, bisitari gehiagorekin, egonaldiak luzatuz, hirian ekitaldi gehiago antolatuz, eta abar, betiere lankidetzaren, digitalizazioaren eta jasangarritasunaren gakoekin, besteak beste, kultura erakarguneak, kostaldeko eta barnealdeko kultura-, natura-erakargarritasunak, paisaiak edota gastronomia ikusaraziz, Ardatz Atlantikoko erreferente gisa kokatzeko, nortasun propioa, anitza eta eraldaketarako gaitasuna izateagatik parekorik gabeko erreferentea”.

LEHEN AURKEZPENA SEKTOREAREN AURREAN

Gaur egindako aurkezpena COVID-19a agertu zenetik sektorearekin aurrez aurre egin den lehen aurkezpena da, eta bertan 300 gonbidatu baino gehiago bildu dira; haien kolaborazioa izan duen estrategia berriaren oinarrizko ildoak azaldu zaizkie.

Horretarako, Euskalduna Jauregia -ekitaldia bertan egin da- eraldatu egin da eta Bilboko Geltoki Intermodal bihurtu da, Bilbao Bizkaia turismoaren etorkizunerako bidaia egitea emulatuz, ikusmira 2030. urtean jarriz.

Dokumentu berriak ezarri duenez, aldi hori bi denbora agertokitan banatu dugu:

  1. BERRESKURAPENA 2022-2024: Turismo jarduna berreskuratzea eta COVIDa agertu aurreko agertokietara itzultzea ditu helburu.
  2. ERALDAKETA 2022-2030: Plan berriaren erronka estrategikoak lortzeko helburuarekin: digitalagoak, jasangarriagoak, gobernantzaren bidez modu kooperatuagoan lan eginez, Garapen Jasangarriko Helbururekin (GJH) lerrokatuta egoteko.

Azken helburua pandemiaren aurreko bisitarien zifrak hobetzea da, turismoaren garapen jasangarriaren aldeko konpromisoa indartuz ingurumenaren, ekonomiaren eta gizartearen ikuspegitik, balio-katean parte hartzen duten pertsona guztien ongizate eta gogobetetzeari erantzuna ematera bideratuz, lankidetzaren, digitalizazioaren, berrikuntzaren eta adimen turistikoaren bitartez.

Lehen urrats modura, aurten, 2022an, estatu mailako merkatua berreskuratu eta egonkortzea lortu nahi da, eta nazioarteko turismoari dagokionez aurreikuspena da ekitaldi honetan aktiboki berriro ekitea eta 2023. urte amaieran ohiko maila berreskuratzea. Hurrengo urratsa honako hau izango da: inpaktu sozioekonomiko iraunkorra sortzeko estrategiari jarraituz aurrera egitea, turismo-sektorearen lehiakortasuna hobetzea, sektorea digitalki eraldatzea, bisitariak erakartzea eta helmuga modu orekatu eta iraunkorrean garatzea, nazioarteko posizionamendua sendotzea eta Bilbao Bizkaiaren irudia indartzea, bisitatzen gaituzten pertsonen eta lurraldean garatzen den turismo jardueran inplikatuta dauden pertsona guztien esperientzia hobetzea, Bizkaiko gizartea bera barne.

PARTE HARTZE PROZESUA

Lehenago esan bezala, plan berri hau prestatzeko oso metodologia parte hartzailea baliatu da, turismoaren sektoreko 250 eragile publiko eta pribatu baino gehiagoren ekarpenak jaso baitira, baita sektore honekin lotutako beste eragile batzuenak ere (alderdi politikoak, enpresak eta profesionalak, tokiko herritarrak, turismo arduradunak, txangolariak, turistak eta abar).

Hala, eta urte osoan zehar, 2021ean, 64 dinamika parte hartzaile egin dira, 47 parte hartze inprimaki partekatu dira eta elkarrizketa ugari egin dira. Lankidetza prozesuak ikuspegi ireki, garden, malgu eta anitza izan du.

Estrategia partekatu honek, gainera, sektorearen ilusioa ere islatu nahi du, jomuga erakargarriagoa eta hobeto posizionatua izateko; horixe izan da, hain justu ere, Bilboko alkateak, Juan Mari Aburto, eta Ekonomia Sustapeneko diputatuak, Ainara Basurko, nabarmendu dituzten gakoetako bat; horrekin batera, ahalegin HANDIAGOA egitearen aldeko apustua egin dute, gure turismoaren erakargarritasunak sustatze aldera.

ESKAINTZAREN ETA ESKARIAREN ANALISIA: DATU BATZUK

Gure turismo sektoreak gaur egun bizi duen egoeraren analisi prozesu sakona izan da dokumentu honen abiapuntua. Datu garrantzitsu gisa honako hauek nabarmendu behar dira:

  • 2019ra arte sarreren eta bertan emandako gauen zifrek errekorrak lortu zituzten, eta ziklo hura eten egin zen COVID-19aren osasun krisia iristean. (Bilbok ia milioi bat turistarekin, eta Bizkaiak 1,6 milioi bisitarirekin).
  • 2019-20 aldian, ostatu emateko establezimenduen kopuruak % 10 egin zuen gora, eta pandemiaren inpaktuaren ondoren plazak, guztira, murriztu egin ziren, bereziki landetxeetan. Sarrera gehien dituen ostatu mota hotelak dira; 2020an % 44,7 izan zen.
  • Sarreren eta bertan emandako gauen banaketari dagokionez, % 80tik gora Bilbon ematen dira. Horrez gain, lurraldeko turismo establezimenduen % 39 eta sektoreko enpresen % 38 ere Bilbon daude.

BANAKETA LURRALDE ESPAZIOAREN ARABERA

  • Bilbao Bizkaian nagusi den turismo jarduera mota ekitaldiena da, eta ondoren kultura jarduera dator. Zifretan adieraziz gero, batez ere Bilbon biltzen da, ekitaldien % 63 eta kultura programazioaren % 45 hartzen baitu.
  • Beste datu garrantzitsu bat da jomuga ezaguna garela, baloratua; itzultzeko asmoa altua da, eta puntuazio positiboa jasotzen dugu (9/10).

ESTRATEGIA BERRIAREN JARDUN PRINTZIPIOAK ETA HELBURUAK

2030eko epemugan lortu beharreko aspirazio gisa definitu dute Bizkaiko Foru Aldundiak eta Bilboko Udalak sektorearekin partekatutako ikuspegi estrategikoa, zazpi helbururen bidez artikulatua:

  1. Inpaktu sozio-ekonomikoa sorraraztea, modu jasangarrian.
  2. Enpresa sarearen lehiakortasuna hobetzea.
  3. Bisitariak erakartzea eta jomuga garatzea modu orekatu eta jasangarrian.
  4. Nazioarteko posizionamendua indartzea eta jomugaren irudia indartzea.
  5. Pertsona guztien esperientzia eta gogobetetzea hobetzea.
  6. Jomuga digitalki eraldatzea.
  7. Adimen turistikoaren eredua eta ekosistema indartzea.

Horrez gain, turismoaren sektorearen jarduna zedarrituko duten sei jardun arauak eta balioak irudikatuko dituzten printzipioek helburuak zuzenduko dituzte; honako hauek dira:

  • Lankidetza. Turismo ekosistema baten moduan lan egitean, 2030 helburu estrategikoei heltzeko, konpromiso maila berriak lortuz eta gobernantza eredua indartuz.
  • Pertsonen esperientziarantz orientatzea. Balio altuko esperientziak eskaintzea turistei, txangolariei, profesionalei zein bertakoei, turismo jardueran inplikatutako pertsona guztien ongizate eta gogobetetzea lortzeko lagunduz.
  • Berdintasuna eta aniztasuna. Berdintasuna eta aniztasuna turismo estrategia plural eta inklusiboaren balio gako gisa posizionatzea, elkarrekiko errespetua eta berdintasuna sustatzen lagunduko duten proiektuak eta egitasmoak garatzea bultzatuz.
  • Erantzukizuna eta jasangarritasuna. Jasangarritasuna jomuga kudeatzean zeharkako elementu gisa integratzea, enpresa sarearen hazkunde jasangarrian, pertsonen ongizatea hobetzen eta planeta zaintzen lagunduz.
  • Digitalizazioa eta adimen turistikoa. Sektore osoa eta jomuga digitalki eraldatzea, eta adimen eredu propioa finkatzea; hala, erabakiak hartzea hobetu eta esperientzia turistiko hobea eskaini ahal izango da.
  • Berrikuntza eta sorkuntza. Berrikuntza eta sorkuntza bultzatzea palanka gako gisa, turismo ekosistema osatzen duten eragile guztien lehiakortasuna indartuz.

JOMUGA JASANGARRI, DIGITALIZATU ETA BERRITZAILEA LORTZEKO ESTRATEGIA

Bilbao Bizkaia Turismo Estrategia 2030 egitasmoaren lehentasunezko erreferentziazko esparrua Nazio Batuek definitutako Garapen Jasangarrirako 2030eko Helburuek osatzen dute; ingurumen, ekonomia eta gizartearen jasangarritasuna lortzeko helburu globalak irudikatzen dituzte.

Aipatutakoa oinarritzat hartuz, Bilbao Bizkaiko etorkizuneko turismoaren eredua egituratuko duten jardun eremu nagusiak irudikatzen dituzten hiru ardatz estrategikoak hartu dira abiapuntutzat: garapena, marketina eta gobernantza:

  • Garapena. Bisitaria iritsi aurretik jomuga diseinatu, egokitu eta prestatzea, bidelagun izanik bisita erakargarriagoa, inklusiboagoa eta jasangarriagoa izatea ekarriko duten erreferentziazko ikono turistikoak, kalitatezko turismo zerbitzuak eta azpiegiturak.
  • Marketina. Jomuga modu pertsonalizatuan komunikatu, sustatu eta merkaturatzea, bisitarien interes eta beharrizanetara moldatuz, eta jomugaren irudia indartuz.
  • Gobernantza. Jomugako turismo industriako eragileek eratutako ekosistema zabal, anitz eta kohesionatuaren arteko kooperazio estrategikoa indartzea.

Ardatz bakoitzaren inguruko jarduera zenbait ildo estrategikoren bidez hedatuko da; lehen aipatutako bi denbora agertokietan (berreskurapena eta eraldaketa) garatu beharreko proiektuak barne hartuko dituzten lan eremuak eratuko dituzte.

BERRESKURAPEN FASEAN bost ildo estrategiko artikulatuko dira:

Garapenaren esparruan:
1. ildoa. Enpresa sarearen gaitasunak indartzea. Turismo enpresen erresilientzia hobetzea sustatuko duten zerbitzuak ezarriz, jarduera modu egonkor eta jasangarrian garatzea ahalbidetuz.

Marketinaren esparruan:
2. ildoa. Jomugan konfiantza sorraraztea. Jomugari buruzko informazio eguneratua eskaintzea, Bilbao Bizkaian segurtasuna bermatu eta konfiantza sorrarazteko ekintzak ezarriz.
3. ildoa. Turismo eskaria berraktibatzea. Turismo eskaria berraktibatuz, bisita sustatuko duten marketin jarduketen bidez.

Gobernantzaren esparruan:
4. ildoa. Berreskurapenaren ebaluazioa eta jarraipena. Pandemiak eragin duen inpaktua neurtuz eta berreskurapen ekonomikoaren etengabeko jarraipena eginez, eskariaren eta eskaintzaren ikuspuntutik.
5. ildoa. Sektorearekiko lankidetza indartzea berreskuratzea bermatzeko. Bilbao Bizkaiko turismo ekosistemari babesa ematea eta berreskurapen aldi horri modu bateratuan aurre egitea ahalbidetuko duten ekimenak ezarriz.

ERALDAKETAREN FASEAN 14 ildo estrategiko garatuko dira.

Garapenaren esparruan:
6. ildoa. Turismo baliabideak indartzea. Turismo baliabideen potentziala erabili eta eraldatzea ahalbidetuko duten neurriak ezarriz.
7. ildoa. Turismo produktuak garatu eta indartzea. Dagoeneko definitutako turismo produktuak garatzea, indartzea eta potentziatzea ahalbidetuko duten ekintzak finkatuz.
8. ildoa. MICE turismo eta ekitaldiak estrategikoki bultzatzea. Sektorea indartzen eta erreferentziazko ekitaldiak erakartzen lagunduz.
9. ildoa. Lurralde oreka sustatzea, turismoaren bitartez Turismo fluxuak lurraldean banatuz, sasoikotasun geografikoa eta denbora sasoikotasun orekatuz.
10. ildoa. Enpresa lehiakortasuna eta ekintzailetza babestea. Turismo enpresen lehiakortasuna sustatuz eta turismo ekintzailetza, berrikuntza eta digitalizazio prozesuak lagunduz.
11. ildoa. Lanabes eta irtenbide teknologikoak gehitzea. Teknologiak modu eraginkorrean hartzea erraztuz, bisitariari arreta pertsonalizatua eskaintzeko bidaiaren ziklo osoan, eta kudeaketa inteligentea.
12. ildoa. Ekosistema arduratsua garatzea. Jasangarritasuna aldaera hirukoitzean sustatzea lagunduz, Bilbao Bizkaiko ekosistemarako turismo arduratsurako jarraibideak formulatuz.
13. ildoa. Talentua indartzea. Sektoreko profesionalen gaitasunak indartzea, talentua erakartzea, atxikitzea eta garatzea, turismo sektorekoa zein sektore horrekin lotutako beste batzuetakoa.
14. ildoa. Bisitariari arreta Bisitariaren esperientzia maximizatuz, turismo informazioko bulegoen bidez emandako arreta hobetzeko ekintzen bitartez.

Marketinaren esparruan:
15. ildoa. Nortasun turistikoa indartzea. Bilbao Bizkaia markaren ikusgarritasuna eta pertzepzioa indartuz eta areagotuz, jomugaren nortasuna indartzeko jarraibideak formulatuz.
16. ildoa. Merkatuetan merkaturatu eta sustatzea. Turismo produktu eta zerbitzuak aukeratutako publiko eta merkatuetan promozionatu eta merkaturatuz.
17. ildoa. Promozio jarduerari euskarri ematea. Bilbao Bizkaia jomugaren promozio jarduna garatu ahal izateko beharrezko euskarri ekintzak garatuz.

Gobernantzaren esparruan:
18. ildoa. Gobernantza eredua indartzea. Gobernantzaren bilakaeran lagunduz, ekosistema osatzen duten eragileekin modu aktibo eta egituratuan lankidetzan arituko den eredua indartuz.
19. ildoa. Adimen turistikoaren eredua garatzea. Behaketa turistikoaren eredua eraldatuz adimen eredu aurreratu baterantz, erabakiak hartzea modu jarraituan babestuko duena.

ESTRATEGIA EZARTZEA ETA JARRAIPENA EGITEA

Bilbao Bizkaia Turismo Estrategia 2030 egitasmoko jarduketen ezarpena Kudeaketako Urteko Planen bidez antolatuko da, urtez urte garatuko diren proiektu eta ekintza zehatzak planifikatzeko.

Turismo Estrategia betetzea bi mailatan egingo da. Alde batetik, hiru adierazle desberdinen bidezko jarraipen eredua garatuko da; adierazleak berariazko helburuei, Garapen Jasangarrirako Helburuei eta proiektuei lotutakoak izango dira. Horietako lehenengoari esker, 2030 horizonte osoan zehar eskuratutako lorpen nagusiak ezagutu eta neurtu ahal izango ditugu.

Bigarren adierazleari esker, estrategia jasangarritasunari dagokionez ingurumen, ekonomia eta gizarte inpaktuko esparruekin zenbatean lerrokatuko den identifikatuko dugu. Azkenik, azken adierazleari esker, kudeaketako urteko planetan aurreikusitako proiektuen ezarpen maila xehetasunez jakingo dugu, ezarritako jarduketa bakoitzaren garapena, neurketa eta kontrola erraztuz.

Ekintza hauek, halaber, bi ebaluazio motaren mende egongo dira: etengabeko monitorizazioa eta azken txostenak. Horietako lehenak lehenago adierazitako adierazleen betetzea, ezarpena eta ekarpena jasoko ditu (berariazko helburua, GJH eta proiektuak). Bigarrenaren kasuan, bi azken txosten egingo dira, eta Turismo Estrategiaren bi une gakoren ondorio nagusiak bilduko dituzte: 2024an, berreskurapen agertokia bukatzean, eta 2030ean, bertan adierazitako horizontea amaitzean.

URRATS BERRIAK: KANPO SUSTAPENAREN EGUTEGIA 2022AN

2022an Bilbao Bizkaiak merkatu ugariko promozio egutegiari ekin dio berriz ere. Hala, urtarrilean FITUR azokan egon ondoren, Madrilen, merkatu nagusi finkatuetan hainbat ekintza egingo dira, tartean Frantzian, Erresuma Batuan, Alemanian, Estatu Batuetan, Italian, Herbehereetan eta Suitzan.

Horietan artean nabarmendu behar da online zein aurrez aurre turismo bitartekaritzako ekitaldietan izango garela, Frankfurt, Dusseldorf, Zurich eta New Yorken; horrez gain, jomuga turismoan espezializatutako hedabideen aurrean aurkeztuko da, Bartzelonan, Milanen, Parisen eta Amsterdamen, eta Europa mailako turismoko nazioarteko azoka handietan ere parte hartuko da, besteak beste, ITB Berlin, Londresko World Travel MarketTravel Match Oslo eta Matka Helsinki azoketan.

Horrez gain, sektoreko azoketan ere presentzia izango du jomugak, Sea Trade Miami (itsas bidaien turismoa), IGLTA Milan (LGBT turismoa), Routes Bergen (aire bidezko konektibitatea) eta ILTM Cannes (luxuzko turismoa) azoketan, besteak beste.

  • Bilboko Udalak eta Bizkaiko Foru Aldundiak helmugaren nazioarteko sustapenari ekin diote berriro, turismoaren eta sektorearen susperraldia bultzatzeko, pandemiaren ondorioz bisitarien etorrerak bi urtez behera egin ondoren.

  • Ainara Basurko, Sustapen Ekonomikoko foru diputatuak, eta Xabier Ochandiano, Bilboko Udaleko Garapen Ekonomikoko zinegotziak, FITURen aurkeztuko dituzte bihar partekatutako hurrengo lan-ildoak, hirirako eta Lurralderako lehentasunezko merkatuak berreskuratzeko suspertzean, malgutasunean eta arintasunean oinarrituta.

  • Halaber, Aldundiak eta Udalak Bilbao Bizkaia Turismo Bonuak herritarrei saltzeko kanpaina bat ere aurkeztuko dute Madrilen, bi erakundeek martxora arte jarritakoa. Deskontu handiak dituen ekimena da sektorea indartzeko helburuarekin, Bilbon eta Bizkaian egonaldiez gozatzeko prezio erdiaren truke.

Ainara Basurko, Bizkaiko Foru Aldundiko Ekonomia Sustatzeko foru diputatuak, eta Xabier Ochandiano ,Bilboko Udaleko Ekonomiaren Garapenerako zinegotziak, bihar aurkeztuko dituzte FITUReko Bilbao Bizkaia erakustokian bi erakundeek 2022an hirian eta Lurraldean turismoa suspertzeko apustu partekatua berresten duten hurrengo jarduerak.

Ildo horretan, bi erakundeek turismoa sustatzeari ekingo diote berriro, datozen hilabeteetan aurkeztuko den Bilbao Bizkaia 2030 Turismo Estrategiaren zati gisa. Estrategia horrek turismoa suspertzeko agertoki bat zehazten du. Sustapen hori funtsezkotzat jotzen da pandemiak mugikortasunean izan dituen ondorioengatik oso ukituta dagoen sektore ekonomikoa berreskuratzeko, eta ezinbestekoa da hemendik aurrera garatzea, Bilbao Bizkaiarentzat estrategikoak diren merkatu turistikoetan egoteko eta, horrela, aukera aprobetxatu ahal izateko, mugarik gabe bidaiatu ahal denean. Zabaltzen ari den suspertze-etapa berrian turismoa suspertzeko agertoki bat definitzen da, helburu hori lortzera eta 2024ra arte garatzera bideratutako ekintzekin.

Testuinguru horretan, Bizkaiko Foru Aldundiak eta Bilboko Udalak elkarrekin definitu dituzte nazioarteko sustapen malgu, arin eta egokitzeko gaitasunean oinarritutako hainbat lan-ildo, turistak erakartzeko eta pandemiaren aurretik finkatuta zeuden eta Bilbao Bizkaiarentzat lehentasunezkoak izaten jarraitzen duten merkatuak berreskuratzeko helburuarekin.

Ekintza horiek arrakastaz garatu ahal izateko, merkatua etengabe monitorizatuko da. Horrela, herrialde bakoitzaren egoera zehatza aztertuko da, herrialde bakoitzean garatu beharreko ekintzei buruzko erabaki arinak hartu ahal izateko, estrategikotzat jotzen direnak azpimarratuz, merkatu igorle tradizional horietatik hirira eta lurraldera datozen turisten itzulera berreskuratu ahal izateko.

“READY TO GO” FORMULA BERRIA

Bizkaiko Foru Aldundiak eta Bilboko Udalak hilabeteak daramatzate estrategia digitala indartzen, turistak erakartzeko eta gure lurraldeko eta atzerriko merkatuetan dauden sektoreko entitateen arteko aliantzak sustatzeko.

Ildo horretan, 2022. urteari begira, Bilbao Bizkaiak formula berri bat bultzatuko dute, jarduera digital eta presentzialen nahasketan oinarritua, merkatuko aukeretara egokitua eta azken kontsumitzaileari zein turismoaren sektorean diharduten enpresei zuzendua.

Zehazki, eta turista potentzialek Bilbo Bizkaia helmuga ezagutu dezaten, kanpaina digitalak egingo dira lehentasunezko merkatuei zuzenduta, kanpainak Bilboko aireportuan jarduten duten aire-konpainiekin, bai eta kanpainak eta marketin-ekintzak ere, turismoko komunikabideekin eta influencer-ekin lankidetzan. Estatuko publikoari eta Europatik (Portugal, Frantzia, Irlanda, Erresuma Batua, iparraldeko herrialdeak, Belgika, Alemania, Suitza, Austria eta Italia) eta Estatu Batuetatik etorritakoei zuzenduta egongo dira.

KANPO EKINTZEN EGUTEGI BERRIA

Era berean, zuzenean lan egingo da turismoaren sektorean diharduten enpresekin, azoken, ekitaldien, bileren, topaketa profesionalen eta helmugaren sustapenarekin lotutako interes profesionaleko beste gune batzuen bidez. Testuinguru horretan, turismoa sustatzeko egutegi bat ezarri da, non hogei jarduera baino gehiago jasotzen diren lehentasunezko 12 merkatutan, eta Bilbo Bizkaiaren presentziarekin FITURen inauguratuko da.

Gainera, duela hilabete batzuetatik Match Bilbao Bizkaia ekimena garatzen ari da. Ekimen horren helburuetako bat da gure lurraldeko turismo-sektoreko enpresen eta atzerriko bitartekarien artean negozio-harreman berriak suspertzea eta sortzea, eta, horrela, helmugaren aktibazioa sustatzea eta helmugako turismo-eskaintza dinamizatzea, helmugako turismo-produktuak, -baliabideak eta -zerbitzuak merkaturatzea erraztuko duten euskarri digitalak sortuz.

Turismo-merkatuak suspertzeko eta suspertzeko testuinguru berri honetan, garatu beharreko jarduketen helburua izango da nazioarteko merkatuak berreskuratzea, haiekin aire-konexioak lehengoratu baitira, eta tradizionalki turisten igorle garrantzitsuak izan baitira Bilbo Bizkaia helmugara, hala nola estatuan, Frantzian, Alemanian, Erresuma Batuan, Estatu Batuetan, Italian eta Eskandinaviako herrialdeetan.

SUSTAPENA 15 HERRIALDEETAN

Bilbao Bizkaiak 2022rako sustapen-egutegia aurkeztu du hainbat merkatutan, data eta formatuetan egokituta. Horrela, akzioak egingo ditu finkatutako merkatu nagusietan, hala nola Frantzian, Erresuma Batuan, Alemanian, Estatu Batuetan, Italian, Herbehereetan eta Suitzan. Nabarmentzekoak dira, besteak beste, Frankfurt, Dusseldorf, Zurich eta New Yorkeko turismo-bitartekaritzako ekitaldiak, bai eta Bartzelonan, Milanen, Parisen eta Amsterdamen turismoan espezializatutako hedabideetara bideratutako aurkezpenak ere. Halaber, Bilbao Bizkaia Europako nazioarteko turismo-azoka handietara joango da: Fitur Madrid, ITB Berlin, Londresko World Travel Market, Travel Match Oslo eta Matka Helsinki.

Bilbao Bizkaiak azoka sektorialetan parte hartuko du, besteak beste: SEA Trade Miami (itsas bidaien turismoa), IGLTA Milan (LGBT Turismoa), Routes Bergen (aire konektibitatea) eta ILTM Cannes (luxuzko turismoa).

Sustapen digitalak garrantzi berezia du Estatuko, Frantziako, Erresuma Batuko, Alemaniako, Herbehereetako eta Italiako publizitate-kanpaina digitalekin. Azkenik, 2022rako sustapen-egutegi zabala osatzen dute agente eta turoperadoreentzako eta komunikabide espezializatuetako kazetarientzako helmugan ohitzeko bidaiak erakartzeak, antolatzeak eta gauzatzeak.

BILBAO BIZKAIA BONUAK DESKONTU HANDIEKIN

Era berean, eta pandemiak gogor zigortutako turismoaren sektorea babesteko helburuarekin, Bilboko Udalak eta Bizkaiko Foru Aldundiak Bilbao Bizkaia Turismo Bonuak kanpaina jarri dute abian, FITUR-en ere aurkeztutakoak. Turismo-bonu horiek 2022ko martxoaren 31ra arte erosi eta trukatu ahal izango dira. Bi erakundeek batera adostutako neurria da, pandemiaren azken boladek eraginpean jarraitzen duen sektore hori babesten eta indartzen jarraitzeko.

Horrela, kanpoko turismoak eta lurraldeko, hiriko eta inguruko herritarrek beren helmuga hurbilenak ezagutu eta gozatu ahal izatea lortu nahi da, deskontu handiak eginez.

Bonuak www.bonoturismobilbaobizkaia.eus webgunean eros daitezke, prezio hauetan: 80 € ostatuan, 50 € turismo-jardueretan eta 200 € kontsumorako turismo-produktuen agentzietan, Bilbao Bizkaian.

Mota honetako aurreko ekimenetan bezala, zenbatekoaren erdia bi administrazio publikoek –Bilboko Udalak eta Bizkaiko Foru Aldundiak– jartzen dute, eta beste erdia erosleak. Gainera, Bilbao Bizkaia Turismo Bonuak bateragarriak eta metagarriak dira erakundeek abian jarritako horrelako beste edozein ekimenekin.

FITUR, EUROPAKO TURISMO AZOKARIK GARRANTZITSUENETAKOA

FITUR munduko turismoaren profesionalentzako urteko lehen hitzordua da, eta Iberoamerikako merkatu hartzaile eta igorleentzako azoka liderra.

Urtarrilaren 19tik 23ra bitartean, FITURek datozen hilabeteetarako turismoaren sektoreak eskaintzen dituen nobedadeak aurkeztuko ditu 8 pabiloi, 7.000 erakusmahai, 6.900 parte-hartzaile eta 100 helmuga turistiko baino gehiagoren bitartez. Gainera, harreman profesionalak bultzatzeko, markak sustatzeko, produktu berriak aurkezteko eta azken joeren berri emateko gune egokia da.

  • Pandemiak gogor jotako turismoaren sektoreari laguntzeko asmoz, Bilboko Udalak eta Bizkaiko Foru Aldundiak erabaki dute bonuak erosteko EPEA datorren urteko MARTXOAREN 31RA LUZATZEA. Horrela, kanpoko turismoak eta lurraldeko, hiriko eta inguruko herritarrek hurbileko helmugak ezagutu eta gozatu ahal izatea lortu nahi da, deskontu handien bidez.

  • Bonuek 50€, 80€ eta 200 euroko balioa izango dute eta www.bonoturismobilbaobizkaia.eus webgunean eskuratu ahalko dira.

BILBAO BIZKAIA turismo bonuak 2022ko martxoaren 31era arte erosi eta erabili ahalko dira, Udalak eta Aldundiak adostutako neurri horren bidez sektorea babesten eta indartzen jarraitzea da asmoa, izan ere, pandemiaren olatuek gogor jo dute sektorea.

Bonuak www.bonoturismobilbaobizkaia.eus webgunean eros daitezke, honako prezio hauetan: 80€ ostalaritzarako, 50€ jarduera turistikoetarako eta 200€ Bilbo Bizkaian kontsumitzeko produktu turistikoak eskaintzen dituzten agentzietan erabiltzeko.

Gogorarazi beharra dago bonuaren zenbatekoaren erdia bi administrazio publikoek ordainduko dute (Bilboko Udalak eta Bizkaiko Foru Aldundiak) eta beste erdia erosleak. Gainera, Bilbo Bizkaia Turismo Bonuak bateragarriak eta metagarriak dira mota honetako beste edozein ekimenekin.

GURE INGURUA EZAGUTU ETA GOZATZEA

Bonuen kanpaina hau izenduna izango da, beraz, erabiltzaileak bonuak eskuratzen dituenean adierazi beharko du bonuak zer establezimendutan/enpresatan erabili nahi dituen. Bi administrazioek, guztira, 2 milioi euro inbertitu dituzte, erakundeek erdi bana ordaindutakoak, eta 48.000 bonu jarri dira salgai.

Epea luzatzeko erabaki honek sektorea indartzeko beharrari erantzuten dio, bai eta sektorea kanpoko turisten nahiz Bilboko, Bizkaiko eta inguruko herritarren artean erabiltzera bultzatzeko beharrari ere, hartara, gertu egon arren ezagutzen ez ditugun baina deskontu handiak dituzten hotel, ostatu, leku eta jarduerez gozatzeko aukera izan dezaten.

NAN/AIZ bakoitzeko (adinez nagusiak eta egoiliarrak eta/edo bisitariak) 800 euro eskuratu ahalko dira bonutan, eta tiket edo faktura bakoitzeko hiru bonu erabili ahalko dira gehienez ere. Bonuak erabiltzerako orduan, tiketaren edo fakturaren zenbatekoa bonuen zenbatekoa bezainbeste edo gehiago izan beharko da, ez baita eskudirurik itzuliko.
Bonu bat eskuratu dutenek bonuaren QR kodea aurkeztu beharko dute edo, bestela, erosketa egingo duen establezimenduan inprimatutako bonuak aurkeztu.

Kontsultak eta zalantzak:

Erosleentzat: 946 123 355 telefono-zenbakiaren bidez edo info@bonoturismobilbaobizkaia.eus. helbide elektronikoaren bidez.

ENPRESA ETA ESTABLEZIMENDU TURISTIKOAK

  • 1. motako bonua: Hoteletan, hotel-apartamentuetan, moteletan, pentsioetan, aterpetxeetan, kanpinetan, karabanetarako aparkalekuetan, nekazaritza-turismoko establezimenduetan eta landetxeetan ostatu hartzeko. 80 euroko bonuak.
  • 2. motako bonua: Turismo-gidariak, naturan kirol-jarduerak antolatzen dituzten enpresak —adibidez, turismo aktiboa—, turismo-ibilbideak egiten dituzten garraio-enpresak, bizikleten alokairua, aisialdiko eta kiroletako gauzak alokatzea, bidaiarien kabotaia eta barruko bide nabigagarrietatiko garraioa, autoak alokatzea, lorategi botanikoak eta zoologikoak, museo pribatuak, aisialdirako parkeak edo jolas parkeak eta uretako parkeak, irristatzeko pistak, enoturismo-esperientziak egiten dituzten upategiak eta interpretazio-zentroak. 50 euroko bonuak.
  • 3. motako bonua: Bidaia-agentziak eta Bilbo Bizkaian kontsumorako produktu turistikoak merkaturatzen dituzten bitartekaritzako beste enpresa batzuk. 200 euroko bonuak.

Martxoaren 31ra arte enpresek www.bonoturismobilbaobizkaia.eus. webgunean atxikitzen jarrai dezakete.

  • Bilboko Udala eta Bizkaiko Foru Aldundia INTUR azokara joango dira stand propio batekin. Stand horretan, jendeak abenduko zubirako eta Gabonetako egunetarako turismoaren arloan diren alternatiba erakargarri nagusiak ezagutu ahal izango ditu.

  • Halaber, Bilbao Bizkaia erakustokira hurbiltzen direnek Udalak eta Foru Aldundiak elkarlanean abian jarri dituzten turismo-bonuak erosi ahal izango dituzte, baita txakolin dastaketetan parte hartu ere.

Bilbao Bizkaiak turismo eta negozio eskaintza aurkeztuko du gaurtik igandera bitartean Valladoliden, INTUR Barne Turismoaren Nazioarteko Azokan. Stand propioa izango dute, eta bertan hiriko eta lurraldeko kultura, gastronomia eta aisialdiko eskaintza zabalari buruzko informazio guztia jaso ahal izango dute standera hurbiltzen diren pertsona guztiek.

Ekimen honen helburua Gaztela eta Leongo Erkidegotik bisitari gehiago erakartzea da, bereziki abenduko zubian eta Eguberrietan. Hain zuzen ere, Gaztela eta Leongo Erkidegoa Bilbo eta Bizkaira turista gehien bidaltzen duen toki klasikoetako bat da.

Bilbao Bizkaiak 20 urte baino gehiago daramatza barnealdeko turismoaren azoka horretan parte hartzen, eta datozen egunetarako turismoaren arloan diren alternatiba erakargarri nagusiak ditu ardatz, sektorea lehentasunezko helburu gisa hartuta. Izan ere, Gaztela eta Leongo bisitariek gastronomiari, merkataritzari, museoei eta kulturari lotutako proposamenak eskatu ohi dituzte.

Aurtengo edizioan, turismo-bonuen eskaintza izango da azokan: Bilbao Bizkaia Turismo Bonuak, Bilboko Udalak eta Bizkaiko Foru Aldundiak irailean elkarrekin abian jarritakoak. Horrela, INTURren standean, bisitariek berehala erosi ahal izango dituzte hirira eta Lurraldera egingo dituzten bisitetarako turismo-bonuak. Era berean, hainbat txakolin dastaketa egingo dira azokan, egun indarrean dauden segurtasun neurri guztiak betez.

Gaur, Bilbao Bizkaiak INTURek profesionalen arteko topagune gisa eskaintzen dituen aukerak baliatuko ditu, eta turismo-jarduerarekin zerikusia duten nazioarteko eragileen eta enpresen arteko harremanak eragingo ditu. Antolakundeak uste du 13.500 kontaktu komertzial baino gehiago izango direla. Azken edizioan 126 eroslek eta 323 saltzailek hartu zuten parte INTUR azokan.

INTUR, BARNE TURISMOAREN ERREFERENTZIAZKO EKITALDIA

1.300 erakusketari eta 46.000 bisitari baino gehiagorekinINTUR erakusketa-gunea Gaztela eta Leongo Erkidegoan egiten den turismo-azoka nagusia da. 2021. urterako, INTURrek erakusketari eta bisitari profesionalen eskaeretara egokitu du bere eskaintza, eta egitura berri batekin aurkezten da. Egitura hori estatu mailan egiten diren turismo-segmentu honetako erreferentziazko ekitaldia izaten jarraitzeko taxutu da. Profesionalentzat eta azken kontsumitzaileentzat xedaturik dauden edukiak ez dira egun berean aurkeztuko, eta, horri esker, erakusketariek eta bisitariek ahalik eta errentagarritasunik handiena aterako diote azokari.

  • Bilboko Udaleko Garapen Ekonomiko, Merkataritza eta Enplegu Saileko zinegotziak, Xabier Ochandianok, Biotip proiektua aurkeztuko du, tresna teknologikoen aldeko eta Bilbo jomuga turistiko inteligentea bihurtzeko Udalaren apustua.

Bilboko Udaleko Garapen Ekonomiko, Merkataritza eta Enplegu Saileko zinegotziak, Xabier OchandianokTIS – Tourism Innovation Summit 2021 kongresuan parte hartuko du. Azaroaren 10etik 12ra arte Sevillan egongo den Berrikuntzaren, Turismoaren eta Teknologiaren goi-bilera da. Foro honen bigarren edizioa da, eta jarduera turistikoa berrabiarazteko eta berritzaileagoak, eraginkorragoak eta jasangarriagoak diren negozio eredu berriak eratzeko helburuarekin sortu zen.

Ostiraleko saioa (azaroaren 12koa) “Europako hirietako turismoaren berrikuntza eta gobernantza” deitzen da. Bertan, sektore turistikoaren egungo egoera eta teknologiak sektoreari eskaintzen dizkion aukerak aztertuko dira.

Horrela, Bilbok, tresna teknologikoen eta hiribildua helmuga turistiko adimendun eta jasangarri bilakatzearen aldeko apustuan, bertaratuei ezagutaraziko die Biotip proiektua eta baita proiektu hori hainbat eragile ekonomikotan integratzeko modua ere, hala nola merkataritzan, kulturan eta ostalaritzan. Gainera, aukera ezin hobea izango da Bilboren irudia indartzeko, besteak beste, kultura eskaintza zabala, gastronomia paregabea edo kalitatezko hotel eskaintza duen bikaintasuneko helmuga gisa.

Europako hirien berrikuntzan oinarritutako kudeaketa turistiko eraginkorrari buruzko saio horretan, Bilbok gidatuko du eztabaida, non Almudena Maíllo del Vallek (Madrilgo Udaleko Turismo zinegotziak) eta Xavier Marcék (Bartzelonako Udaleko Turismo eta Industria Sortzaileen zinegotziak) parte hartuko duten eta hirietako egungo kudeaketa turistikoari buruzko haien ikuspuntu estrategikoa partekatuko duten.

TIS2021: 3 KONGRESU EGUN, 5.000 BISITARI BAINO GEHIAGO ETA TURISMOKO 400 LIDER

Tourism Innovation Summit kongresuko hiru eguneko agendak turismo industriako egungo erronkak aztertuko ditu, eta aurtengo leloa “Restart, the news ways of travel” izango da. Bezeroa estrategien erdigunean kokatuko da, eta teknologia izango da sektore hori berritzeko tresna. Erronka horiei era bateratuan eta globalean aurre egiteko, TIS2021 kongresuak mundu osoko 5.000 bisitari bildu nahi ditu. Gainera, bertan izango dira turismo sektoreko 400 lider baino gehiago, nazioarteko ordezkariak eta industriaren erreferenteak diren administrazio publikoak, elkarteak eta erakundeak.

  • ‘Bilbao Bizkaia Lovers’ lelopean, Asier Etxeandia aktore eta abeslari bilbotarra eta Melanie Olivares aktorea aurkeztuko dira kanpainaren enbaxadore gisa. 6 kapituluko minisail batean, Etxeandiak bere jaioterriko txokoak erakutsiko dizkio lagunari, eta biek ala biek edozein turistak gure lurraldera egindako bidaia batean bizi ditzakeen esperientziak partekatuko dituzte.

  • Kanpaina digitalak beste ildo batzuk ere hartzen ditu barne, hala nola uda honetan egindako casting-ean hautatutako sei pertsonak protagonizatutakoa (horietako bakoitzak kanpainaren gaietako bat irudikatzen du: urban, art, food, nature, sea eta basque); hiriko eta lurraldeko txoko ez oso ezagunak ezagutzeko ildoa; sei zozketa tematiko eta bi zozketa berezi (autokarabanako bidaia bat eta luxuzko esperientzia gastronomikoa jatetxeetan, Estrella Michelinekin); eta CRM-a, turistak erakartzeko publizitatea erabiltzen duena.

Bizkaiko Foru Aldundiak eta Bilboko Udalak beste urrats bat eman dute turistak erakartzeko sustapen-estrategia digitala indartzeko, bi erakundeen sare sozialetan kanpaina berri bat abian jarrita (facebook eta Instagram, @visitbiscay eta @bilbaoturismo, hurrenez hurren).

‘Bilbao Bizkaia Lovers‘ lelopean, mundu digitalak duen hedapen-potentzial guztia aprobetxatzea du helburu, eta sare horien komunitatea bikoiztea eta pertsona horiekiko interakzioa areagotzea, kanpaina honetarako bereziki diseinatu diren edukiekin, 2022ko Aste Santuari eta udari begira lurraldera erakartzeko.

Kanpaina honek iaz, pandemiarekin batera, abian jarri zenaren ildoa jarraitzen du, eta Estatuko publikoari zuzenduta dago, goranzko bidean dagoen merkatu bati, turismoaren ohitura-aldaketen ondorioz. Baina, bere aurrekoa ez bezala, zeina @visitbiscay sareetan soilik garatu baitzen, bi erakundeen sareetan jarri zen martxan, ahaleginen batuketak itzulkin handiagoa sor zezan Bilbao Bizkairako.

Ahaleginen batuketa horrek, nolanahi ere, ad hoc estrategia bat aurreikusten du hiriarentzat eta gainerako lurraldearentzat, berariazko targetetara egokituz eta hiriaren eta lurraldearen berezko balioak modu bereizi baina bateratu eta koordinatuan ustiatuz.

Horrek aukera ematen du motibazio eta gustu desberdinak dituzten baina leku berean bat egiten duten publikoentzako sustapen egokia egiteko. Zentzu horretan, kanpaina Bilbo Bizkaia helmuga erakargarri egiten duten sei atributu edo gaitan oinarritzen da, hiriari lotutako hiru atribututan eta lurraldeari lotutako beste hiruretan: Turismo gastronomikoa (‘food lovers’), hiri-turismoa (‘urban lovers’) eta arteari lotutako turismoa (‘Art lovers’) lehenengo kasuan, eta kostaldeko turismoa (‘sea lovers ‘s), naturakoa (‘nature lovers’) eta gure berezigarriei lotutakoa (‘basque lovers’), bigarrenean.

Atributu horietako bakoitzarekin lotutako edukiak kontu handiz hautatu dira, emozioari zuzenean dei egiten diote –hortik dator ‘Bilbao Bizkaia Lovers‘ goiburua–, eta sare sozialetan eskatzen diren formatuak eta edukiak kontuan hartuta diseinatu dira, publizitatea horretara egokituz eta segmentazio on batekin, Estatuko publikoaren interesei eta soziodemografiari erreparatuta, eraginkorragoa izan dadin lortzeko. Publizitate-estrategia hori osatzeko, erakunde arteko lantalde tekniko handi batek kanpainaren garapenaren etengabeko jarraipena egiten du, eta talde hori arduratzen da ekintzen eraginkortasuna neurtzeaz, kanpainaren garapen egokirako beharrezkotzat jotzen diren hobekuntzak aplikatzeko.

Horren guztiaren helburua da komunitatea eta engagement edo kanpainaren edukiarekiko erreakzioak areagotzea (gustatzen zait, iruzkinak egitea, partekatzea, jarraitzea), hau da, destinoak entzuleak inplikatzeko eta epe luzerako konpromiso bat sortzeko duen gaitasuna, eta, horren ondorioz, ikus-entzuleak turista gisa hurbiltzea gure lurraldera. Izan ere, ezarritako helburuen arabera, Instagramen 85.000 jarraitzaile berri, Facebooken 35.000 jarraitzaile berri, elkarrekintzan % 30eko hazkundea eta, bestalde, 25.000 erabiltzaile berri izango lituzkeen bisitarien datu-basea lortuko lirateke.

Kanpaina digital berria lau ildo nagusitan egituratuko da:

  • Core, honela banatuta: Core Influencers, Helmugako Core eta Branding-a. Lehenengoak uda honetan egindako castingean hautatutako sei pertsonak protagonizatutako ildoari egiten dio erreferentzia, eta horietako bakoitza kanpainaren gaietako bat da (urban, art, food, nature, sea eta basque). Pertsona horiek (guztiak Bizkaian bizi dira) 18 bideo grabatu dituzte guztira (hiru gai bakoitzeko), eta helmugaren aktibatzaile gisa funtzionatuko dute, hura ondo ezagutzen duten pertsonak diren aldetik, eta horrek errealitate-izaera ematen die eduki horiei, marketin digitaleko beste kanpaina batzuen artifizialtasunetik urrun. Helmugako Core linearen helburua, bestalde, erabiltzaileak lurraldeko eta hiriko 12 leku ezagutzea da, txoko berriak, ez oso ezagunak, baina bai harrigarriak. Topikoekin eta Bizkaiko eta bertako jendearen berezitasunekin lotutako elementuekin jolasten dihardu branding-a deritzon ildoak, umorearen ikuspegitik, aurkezten diren moduagatik nolabaiteko erraztasunez biral bihur daitezkeen edukiak sortzeko.
  • Enbaxadoreen lerroan Asier Etxeandia aktore eta abeslaria eta Melanie Olivares aktorea dira protagonistak. Bizitza errealeko bi lagun hauek 6 kapituluko minisail baten protagonistak dira eta azaroaren 8an @visitbiscay eta @bilbaoturismo sareetan emititzen hasiko dira. Bertan, Asier Etxeandia anfitrioi gisa aritzen da, Melanie Olivaresi Bilbao Bizkaitik egiten duen bidaian gure helmugako txokorik ikusgarrienak erakutsiz, eta biek edozein turistak gure lurraldean bizi ditzakeen esperientzia ezberdinak partekatzen dituzte.
  • Zozketen lineak horien ahalmen handia aprobetxatzen du jarraitzaileen kopurua handitzeko tresna gisa. Horrela, kanpainako gai bakoitzarekin lotutako sei produktu turistiko zozketatu dira (food, urban, art, sea, nature eta basque) eta bi zozketa berezi: autokarabanako bidaia bat eta esperientzia gastronomikoa lurraldeko Michelin Estrella jatetxeetako batean.
  • CRMan, eduki organikoak balira bezala lantzen diren aurreko lerroetako edukietan ez bezala, publizitatea erabiltzen da Bilbao Bizkaia datu-basean erabiltzaile gehiago izateko, balizko turista bihur daitezen.

Kanpaina urriaren 8an jarri da abian, eta abenduaren amaierara arte iraungo du; epe horretan, kanpaina osatzen duten edukiak mailakatuz joango dira. Esate baterako, Influencer eta Jomugako Core lineak hiru hilabetez egongo dira indarrean; enbaxadoreen edukiak azaroan eta abenduan zabalduko dira, eta bi zozketa handiak azaroaren hasieran eta abenduaren amaieran izango dira.

  • Parte hartuko duen lehenengo ekitaldia World Routes 2021 izango da, aire-sektoreko profesionalen munduko bilgunerik handiena, eta helburu bikoitza du: pandemiaren ondorioz operatzeari utzi zioten ibilbideak berreskuratzea eta estrategikotzat jotzen diren helmugekiko konektibitatea handitzea, hala nola Europako iparraldeko eta Ekialdeko herrialdeekiko konexioa.

  • Bizkaiko Foru Aldundiak eta Bilboko Udalak Londresko World Travel MarketTurespañako Roadshow Italia, luxuzko turismoari eskainitako ILTM Cannes nazioarteko azokan eta Stockholmeko Travel News Market azokan parte hartuko dute.

  • Halaber, barne-merkatuan turismoa sustatzeari ekin zaio berriro, Mercat de Mercats eta Intur Valladolid barne turismoaren nazioarteko azokan parte hartuz.

  • Udalak eta Foru Erakundeak sektoreko enpresek lagunduta jotzen dute ekitaldi horietara, touroperadoreekin eta turismo-eragileekin harremanetan jartzeko eta, horrela, haiekin akordio profesionalak ezartzeko aukerak indartzeko.

Bilbao Bizkaiak nazioarteko sustapen-estrategia berrabiarazi du udazken-neguko ekitaldi eta azoka turistiko garrantzitsuenetan, pandemiak behartutako geldialdiaren ondoren aktibatzen hasi den eta promozio-ekitaldi horietan berriro ere presentzialtasunera itzultzen den sektorean une honetan irekitzen diren aukerak ahalik eta gehien aprobetxatzeko.

Ekitaldi horietan parte hartzearen helburua da helmuga berraktibatu eta seguruaren irudia transmititzea, bisitariak hartzeko prestatua, turismo-eskaria berreskuratzeko eta sektoreak pandemiaren aurretik zuen hazkunde-bideari ekin ahal izateko.

Bilbao Bizkaiak parte hartuko duen lehen ekitaldia World Routes-en aurtengo edizioa izango daaireko konektibitatearen arloko nazioarteko ekitaldi profesional garrantzitsuena eta pandemiaren ondoren munduko aire-sektorearen lehen bilera handia. Bihartik hilaren 12ra bitartean Milanen egingo den hitzordu honetan, helburu bikoitza izango du Bilbao Bizkaiko ordezkaritzak: pandemiaren ondorioz operatzeari utzi zioten ibilbide guztiak berreskuratzea (Istanbul, Oslo, Viena…), eta estrategikotzat jotzen diren helmugekiko konexioa areagotzea, zehazki Europako iparraldeko eta ekialdeko herrialdeekiko konexioa; horregatik, Helsinki, Kopenhage edo Varsoviarekiko konexioak lortzeko lan egingo da, adibidez.

Ildo horretan, bilerak egingo dira hegazkin-konpainia nagusietako funtsezko eragileekin, bai Bilbao Bizkaian jarduten dutenekin, bai lurraldearen konektibitatea indartzeko interesa izan dezaketenekin. Bileren agendan hogei bat hitzordu daude, baina kongresuaren amaieran kopuru hori 50 ingurukoa izatea espero da. Vueling, Volotea, Easyjet, Finnair, Scandinavian Airlines (SAS) edo LOT poloniarra dira Bilbao Bizkaiko ordezkaritzako ordezkariak bilduko diren konpainietako batzuk.

Bilbao Bizkaia Eusko Jaurlaritzak babestutako Euskadiren standean egongo da. Euskadiko beste aireportuen sustapenerako sozietateak ere bertan izango dira.

Nazioarteko hurrengo hitzordua World Travel Market izango da, Londresen azaroaren 1etik 3ra bitartean egingo dena eta nazioarteko azokarik garrantzitsuenetako bat izango dena, Britainia Handiko sektoreko operadore eta eragileen proiekzio eta presentzia berezia eta guzti (Bilbao Bizkairako merkatu garrantzitsuenetako bat).

“Berkonektatu. Berreraikitzea. Berritu” lelopean azokak hitzaldien eta networking guneen programa zabala eskaintzen du, eta bertan, ordezkaritza instituzionalarekin batera arituko diren Bilbo eta Bizkaiko enpresa turistikoek negozio-aukera berriak bilatzeko aukera izango dute.

Azaroaren 11n Bilboko Udalak eta Bizkaiko Foru Aldundiak Stockholmeko Travel News Market azokan parte hartuko dute, herrialde nordikoetako merkatuarekiko loturak sendotzeko (batez ere Suediakoarekikoak), turista-iturri estrategikotzat jotzen baitira.

Azaroaren 22tik 25era bitartean, Bilbao Bizkaiak parte hartuko du Tourespañak antolatutako Italiako Roadshow azokan, eta abenduan (6tik 9ra), ITLM Cannes luxuzko turismoari eskainitako nazioarteko azokan. Azoka honek aukera ematen du bidaia-diseinatzaile esklusiboenekin harremanetan jartzeko, bezero berriak sortzeko eta harreman profesional iraunkorrak ezartzeko, aldez aurretik programatutako bileren eta networking-aren bidez.

Nazioarteko sustapena indarberritzearekin batera, Bilbao Bizkaiak barne-merkatura bideratutako sustapen-lanei ere ekin die berriro, estatukoari alegia; izan ere, azken hilabete hauetan oso merkatu garrantzitsua izan da eta bere pisu espezifikoa nabarmen handitu da, eta joera horri epe labur eta ertainean eustea aurreikusten da.

Hala, Bartzelonako Mercat de Mercats azokan parte hartuko du (urriaren 18tik 21era), hurbileko gastronomiari eta gastronomia osasungarriari lotutako ekitaldi batean. Bertan, Enkartur izango da Bilbao Bizkaiaren ordezkaria, Kataluniako publikoari (estatuko merkatu igorle nagusietako bat gure lurraldean) Bilbao Bizkaiko gastronomiaren aberastasuna ezagutarazteko.

Bilbao Bizkaia azaroaren 18tik 21era egongo da Intur Valladoliden, barne turismoaren nazioarteko azokan. Bertan, sektoreko profesionalentzako jardunaldi esklusibo bat egongo da, azokan dauden eragileen arteko topaketak bultzatzeko eta bilerak egiteko, produktu turistikoen azken kontsumitzaileari irekitako hiru jardunaldi eta guzti.

  • Kanpaina honetako ia 48.000 bonuak, bi erakundeek elkarrekin garatzen duten ezaugarri honetako lehena, asteazkenean, irailak 22, izango dira salgai, 16:00etatik aurrera.

  • Udalak eta Foru Aldundiak 2 milioi euro inbertitzen dituzte kanpaina honetan, erdi bana, pandemiak gogor kaltetutako Bilbo eta Bizkaiko sektore turistikoari laguntzeko asmoz.

  • Bilbao Bizkaia Turismo Bonuen bidez, udazken/neguan zentratuko da kanpainaren jarduketa osoa, bereziki zubietan eta Gabonetan negozio-aukerak sortuz, hirian eta lurraldean zuzeneko kontsumoa sustatzeko.

  • Bonuek 50 €, 80 € eta 200 euroko balioa izango dute eta www.bonoturismobilbaobizkaia.eus webgunean eskuratu ahalko dira, abenduaren 31ra arte edo agortzen diren arte. Era berean, enpresek kanpainarekin bat egiteko epea zabalik dago eta webgune horren bidez izena eman dezakete, bonu guztiak saltzen diren arte.

Javier Garcinuñok, Bilbao Ekintzako Zuzendari Nagusia, eta Ainara Basurkok, Bizkaiko Foru Aldundiko Ekonomia Sustatzeko Saileko diputatuak, Bilbao Bizkaia Turismo Bonuak aurkeztu dituzte gaur.

Asteazkenetik, irailaren 22tik, aurrera (16:00etan) salgai jarriko diren 48.000 bonu horien bidez, udazken/neguan zentratu nahi da kanpainaren jarduketa, bereziki, zubietan eta Gabonetan, sektore turistikoarentzako negozio-aukerak sortzeko.

Bilboko Udalaren eta foru-erakundearen arteko lankidetza horrek bi milioi euroko inbertsioa izango du, bi erakundeek erdi bana ordaindu dutena. Kanpainaren helburu nagusia da pandemiak gogor jotako sektore turistikoari laguntzea, hirian eta lurraldean zuzeneko kontsumoa sustatuz; izan ere, aurreikuspenen arabera ia lau milioi euroko kapital mobilizatua sortuko baita.

Bonuen salmenta asteazkenean, irailaren 22an, hasiko da, 16:00etatik aurrera, webgune honetan: www.bonoturismobilbaobizkaia.eus. 48.000 bonuen prezioak honela banatuko dira: 80 € ostalaritzarako, 50 € jarduera turistikoetarako eta 200 € Bilbo Bizkaian kontsumitzeko produktu turistikoak eskaintzen dituzten agentzietan erabiltzeko.

Bonuen kanpaina hau izenduna izango da, beraz, erabiltzaileak bonuak eskuratzen dituenean adierazi beharko du bonuak zer establezimendutan/enpresatan erabili nahi dituen. Bonuak erosteko epea 2021eko abenduaren 31n amaituko da edo bonuak agortzen direnean.

NAN/AIZ bakoitzeko (adinez nagusiak eta egoiliarrak eta/edo bisitariak) 800 euro eskuratu ahalko dira bonutan, eta tiket edo faktura bakoitzeko hiru bonu erabili ahalko dira gehienez ere. Bonuak erabiltzerako orduan, tiketaren edo fakturaren zenbatekoa bonuen zenbatekoa bezainbeste edo gehiago izan beharko da, ez baita eskudirurik itzuliko. Bonu bat eskuratu dutenek bonuaren QR kodea aurkeztu beharko dute edo, bestela, erosketa egingo duen establezimenduan inprimatutako bonuak aurkeztu. Bonuak erabiltzeko epea asteazkenean, irailaren 22an, hasiko da, bonuen salmentarekin batera, eta 2022ko martxoaren 31n amaituko da.

Mota honetako aurreko ekimenetan egin den bezala, bonuaren zenbatekoaren erdia bi administrazio publikoek ordainduko dute (Bilboko Udalak eta Bizkaiko Foru Aldundiak) eta beste erdia erosleak. Gainera, Bilbo Bizkaia Turismo Bonuak bateragarriak eta metagarriak dira beste administrazio batzuek abiarazitako kanpainekin.

230 ENPRESA ETA ESTABLEZIMENDU TURISTIKO BAINO GEHIAGO BAT EGIN DUTE KANPAINAREKIN

Gaur arte, guztira hiriko eta lurraldeko 230 establezimendu eta enpresa turistiko baino gehiago egin dute bat kanpainarekin. Erakundeak kanpainarekin bat egiteko epea, www.bonoturismobilbaobizkaia.eus plataformaren bidez, abenduaren 31ra arte edo bonuen salmenta agortu arte egongo da indarrean.

Hiru arlo hauetan jarduten diren enpresek bat egin dezakete, aktibatuko diren hiru bonu motekin bat datozenak:

  • 1. motako bonua: Hoteletan, hotel-apartamentuetan, moteletan, pentsioetan, aterpetxeetan, kanpinetan, karabanetarako aparkalekuetan, nekazaritza-turismoko establezimenduetan eta landetxeetan ostatu hartzeko. 80 euroko bonuak.
  • 2. motako bonua: Turismo-gidariak, naturan kirol-jarduerak antolatzen dituzten enpresak —adibidez, turismo aktiboa—, turismo-ibilbideak egiten dituzten garraio-enpresak, bizikleten alokairua, aisialdiko eta kiroletako gauzak alokatzea, bidaiarien kabotaia eta barruko bide nabigagarrietatiko garraioa, autoak alokatzea, lorategi botanikoak eta zoologikoak, museo pribatuak, aisialdirako parkeak edo jolas parkeak eta uretako parkeak, irristatzeko pistak, enoturismo-esperientziak egiten dituzten upategiak eta interpretazio-zentroak. 50 euroko bonuak.
  • 3. motako bonua: Bidaia-agentziak eta Bilbo Bizkaian kontsumorako produktu turistikoak merkaturatzen dituzten bitartekaritzako beste enpresa batzuk. 200 euroko bonuak.

Establezimenduek ere bonuak erabiltzeko muga batzuk izango dituzte. Ostatuen kasuan, 4.000 eurotik 60.000 eurora artekoa izango da, plaza-kopuruaren eta kokapenaren arabera, eta turismo jarduerako enpresa eta agentzien kasuan muga 10.000 eurokoa izango da.

Sailkapen horren bidez, banaketa espezifikoa eta azpisektoreen araberakoa egin nahi izan da, turismoari lotutako enpresa guztietan eragina izango duela ziurtatzeko. Era berean, Eusko Jaurlaritzarekin egindako aurreko erakunde arteko kanpainarekin bat egin dutenentzat ez da beharrezkoa izango webgunean berriro ere altan ematea. Horretarako, gainerako datuak baino ez dituzte bete beharko, eta Bilbao Bizkaia Turismo Bonuaren baldintzak onartu. IFK bakarra duten baina Bilbo Bizkaian hainbat establezimendu dituzten negozioek establezimendu guzti-guztiak atxiki ahal izango dituzte, banan-banan.

Nabarmendu beharra dago, halaber, kanpainarekin bat egiten duten enpresek bonuaren balioaren erdia jasotzen dutela erakundeengandik erosketa egin eta hurrengo bi asteetan, eta gainerakoa bonua trukatzen denean.

Kontsultak eta zalantzak: